Raglan, Waitomo & Mourea - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu Raglan, Waitomo & Mourea - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu

Raglan, Waitomo & Mourea

Door: Sanne

17 November 2014 | Nieuw Zeeland, Raglan

Vanaf Auckland gingen we naar Raglan. Raglan is een klein surfers plaatsje. Het heeft een mooi zwart strand en de grootste "left hand break" ter wereld (links brekende golf voor de niet surfers). Wij hebben hier een surfplank gehuurd en ik had mijn eigen privé leraar: Martijn. Ik vond surfen erg leuk ondanks dat ik niet zo heel vaak goed heb kunnen opstaan. Mijn surf leraar vertelde echter dat de golfen erg lastig waren voor beginners omdat ze snel achter elkaar kwamen en heel snel stopte waardoor je snel op je board moest kunnen liggen en weinig tijd had om te genieten van je golf als je eindelijk een keer stond. Ik had zeker nog langer door kunnen gaan, toen we verplicht het water uit moesten, omdat het zo'n goed gevoel gaf als je even kon staan.

We sliepen in een leuk hostel midden op een berg. In de avond hadden we daarom voor onszelf gekookt en een wandeling gemaakt over de bergen. De volgende ochtend gingen we naar Waitomo voor een tocht in de grotten tussen de licht gevende wormen (glow worms). We liepen eerst een klein stukje over de bergen, onder deze bergen zaten allemaal grotten. Daarna begon onze wandeling door de grotten. We gingen in 2 grotten waarvan de eerste grot heel veel kleine blauwe lichtjes had (door de wormen). We mochten in een bootje zitten die door het water van de grot heen ging, dit was erg romantisch met alle lichtgevende wormen om je heen. In de tweede grot kregen we een lange uitleg over hoe de grotten ontstaan waren, hoe de wormen overleven en zagen we een aantal botten liggen van dieren die in de grot gevallen waren door de gaten die het water heeft gemaakt door de bergen heen. De gids was een oude man die heel enthousiast kon vertellen over 'zijn' grotten. Na onze tocht gingen we verder met de bus naar Mourea.

In Mourea zouden we bij een stam verblijven die van de Maori afstamt. Op deze culturele avond zouden ze voor ons koken en ons alles leren over hun cultuur. Toen we aankwamen moesten we onze schoenen uitdoen en moesten eerst alle vrouwen naar binnen gaan en op de achterste rij gaan zitten (zodat ze beschermt waren tegen spirituele aanvallen). Nadat het stamhoofd ons had begroet in Maori en wij een vooraf ingestudeerd lied hadden gezongen voor de Maori moesten alle mensen van de bus iedereen begroeten door 2x de neus van de persoon die je begroet aan te tikken met je eigen neus. Daarna ging de stam zich omkleden (van joggingpak naar traditionele kleren) en voor ons dansen. Om dit toeristische plaatje af te maken mochten (lees moesten) we daarna een dans instuderen en die uitvoeren. Het eten was niet zo lekker en de slaap plaats was een grote zaal waar we dus met 40 man op een matras naast elkaar moesten slapen (daar is een hostel met 8 man op een kamer luxe bij...). Wij hebben daarom besloten om onze eigen stam te beginnen in Nederland, de begroeting kan 2x je oor tegen elkaar aan tikken zijn en we kunnen ze in een molen laten slapen, grote bakken zuurkool serveren en goud geld verdienen als er om de dag een Stray bus met 40 man langs komt. We vonden deze culturele nacht dus niet heel erg geslaagd maar hebben alsnog een gezellige avond gehad met de mensen van onze bus.

We zijn de nacht doorgekomen en onze volgende stop is Lake Aniwhenua.

• 17 November 2014 - 12:36

Oma Visser:

Geweldig om hier in de regen jullie fijne vakantie avonduren te mogen lezen.
    Ik herken de reisprobleempjes wel omdat ook wij met de camper vaak iets anders gingen doen dan het oorspronkelijke plan door het rot- weer of doordat het simpel weg niet haalbaar was of niet wilde lukken . Dat is vooral vaak achteraf leuker dan dat je er voor staat. Sommige dingen zijn gewoon vervelend als het niet lukt maar die vertel je dan later aan vrienden of familie als iets heel grappigs en blijft het je bij. Kortom geniet van alles en straks wil ik minstens een hele dag jullie verhalen horen!!
    veel liefs Oma Visser.

• 17 November 2014 - 12:40

Nicolet:

Goed plan om straks thuis een toeristische klompen dans act in een molen op de voeren en geld te verdienen aan de naïeve toeristen, dat gebeurd overal ter wereld en lijkt mij een leuk toekomst plannetje.... gaan jullie er nog maar verder over dromen en wij wachten met smart alweer op het nieuwe reisverslag.

• 17 November 2014 - 14:03

Rene:

Jullie zijn goed bezig met al die verslagen achter elkaar. Leuk om de verhalen te lezen (ook al appen we regelmatig) en de foto's te zien. Inmiddels op het zuidereiland, dus ben alweer benieuwd naar het volgende verslag. Denk dat Martijn nu weer aan de beurt is....

• 17 November 2014 - 18:17

Thea Verberkt:

Wat zijn die grotten spectaculair !!! Jullie hebben de reis van jullie leven ! Was het koud
    in die grotten ? Ik hoor het allemaal wel als jullie thuis zijn . Heb net ook Oma Bep gebeld
    ik lees altijd jullie verslagen aan haar voor per telefoon . Voor haar zijn er bekende dingen in
    Nieuw Zeeland .

Dag wereldreizigers .

• 25 November 2014 - 22:52

Tess:

die wormen staan echt op mijn bucketlist hahaha. goed dat jullie het overleven daar, geniet maar lekker XXX

• 25 November 2014 - 22:53

Tess:

ps: jullie zien er goed uit!