Stewart Island, Queenstown & Mt Cook - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu Stewart Island, Queenstown & Mt Cook - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu

Stewart Island, Queenstown & Mt Cook

Door: Sanne

05 December 2014 | Nieuw Zeeland, Stewart Island/Raikura

Vanaf Gunn's camp gingen we naar het verste punt (waar we in deze trip kunnen komen) vanaf Nederland: Stewart Island. Dit eiland heeft maar 400 bewoners en bestaat dus vooral uit natuur. Hierdoor leven er veel van de zeldzame kiwi's (kleine behaarde vogels met een lange snavel die niet kunnen vliegen) waar Nieuw Zeeland bekend om staat op dit eiland. Ook zijn er veel pinguïns. We gingen dus op pinguïn en kiwi jacht op dit eiland. De pinguïns zijn overdag op zee om te vissen en komen tussen 21.00-23.00 terug aan land en de kiwi's zijn alleen actief in de nacht. We gingen eerst uiteten (jeeh) met onze kamergenoten in het enige restaurant van het dorpje. Na deze heerlijke maaltijd begon de zoektocht naar de pinguïns. We hebben een leuke wandeling langs de rotsen gemaakt en zijn zelfs een keer van het pad af gegaan en naar de rotsen toe geklommen, we hebben tot 23.00 gezocht maar hebben helaas geen pinguïns of kiwi's gevonden. We hebben nog een drankje gedronken tussen de locals en zijn daarna gaan slapen. We sliepen bij een vrouw in huis met 6 andere mensen van onze bus. Onze kamer en de douche waren dus een stuk beter dan we gewend zijn in alle hostels.

De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door de bossen en over de heuvels naar de 'dead man beach' en daarna nog een kleine wandeling naar een uitkijk punt. De locals die we tegen kwamen die een huis hadden vlak bij de 'dead man beach' waren helemaal verbaasd dat we er al zo snel heen gelopen waren omdat ze ons nog in het dorp hadden gezien en zelf pas net (met de auto) terug waren bij hun huis. Ze vroegen nog of we het huis wilde kopen zodat ze zelf met hun camper door NZ konden gaan trekken. Na een picknick lunch tussen de zandvliegen op het strand moesten we alweer de boot terug nemen naar Invercargill.

Vanaf Invercargill gingen we naar Queenstown, waar we weer maar 1 nachtje waren aangezien we de planning hebben aangepast zodat we (hopelijk) de crossing op het Noordereiland nog kunnen doen. In Queenstown hebben we weer gezellig samen gegeten met onze Nederlandse vrienden. De volgende dag gingen we naar Mt Cook. We hadden alleen de pech dat het hard ging regenen toen we er aankwamen waardoor we niet over de berg konden wandelen om het uitzicht te bekijken. ' S avonds hebben we meegedaan aan een pubquiz. We dachten dat ons team heel goed ging en we aan top lagen maar werden uiteindelijk laatste.... we hadden helaas (aan het begin) onze Jokers ingezet op de sportvragen maar dit ging alleen maar over overwinningen van Nieuw Zeeland (in de 19de eeuw) in cricket, roeien of rugby waardoor Martijn niet al zijn sport kennis kon toepassen. Het was een leuke avond (ondanks ons verlies).

Volgende stop: Rangitata