Abel Tasman, Westport & Frans Josef Gletsjer - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu Abel Tasman, Westport & Frans Josef Gletsjer - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van martijn-en-sanne-de-wereld-rond - WaarBenJij.nu

Abel Tasman, Westport & Frans Josef Gletsjer

Door: Sanne

28 November 2014 | Nieuw Zeeland, Marahau

Na een paar heerlijke dagen in Wellington kwamen we na een boottochtje en een wijnproeverij in Picton in de avond aan in Marahau (Abel Tasman National park). Ons hostel lag aan het begin van dit park en had geen stapelbedden en lekkere matrassen :) Tijdens het koken krijgen we vaak de vraag wat er op het menu staat aangezien wij ongeveer de enige "backpackers" zijn die andere dingen dan pasta klaarmaken. We maken iedereen vaak jaloers met zalm, schnitzel, worstjes, biefstuk, salades, groente en Martijn zijn heerlijk gebakken aardappeltjes.

Op onze eerste dag in Marahau gingen we een zeil/ wandeltrip doen. We zaten eerst 2,5 uur op een Catamaran die ons naar de "bijzondere" appelrots bracht, het eiland vol met vogels en langs een paar zeehonden. Echt zeilen hebben we helaas niet kunnen doen doordat de wind niet sterk genoeg was. Daarna werden we afgezet midden in het park zodat we 12 km terug konden lopen naar ons hostel. Het was een erg leuke wandeling tussen de bossen door en af en toe kon je een stukje omlopen naar een van de vele strandjes die er waren. Omdat het erg lekker weer was besloten we daarom even te gaan zwemmen (brrr wat was dat koud). In de avond hadden we een bbq met de hele groep en daarna een kampvuur.

Ons plan (27 km lopen in het park) voor de tweede dag in Marahau kon helaas niet door gaan doordat het de hele dag heel hard heeft geregend. Het werd dus een uitrust dagje. De volgende dag gingen we alweer weg uit Abel Tasman dus het was erg jammer dat we niet wat meer van het park hebben kunnen zien. Onze volgende stop was in Westport. Onderweg naar Westport zijn we gestopt voor een wandeling naar een zeehonden kolonie.

De volgende dag gingen we naar een ander hoogte punt van Nieuw Zeeland namelijk de Frans Josef Gletsjer. Onderweg naar Frans Josef zijn we gestopt bij de pancake rocks en de blowholes. Dit was een leuke stop. Toen we aankwamen in het hostel kregen we te horen dat de helikopter (die je nodig hebt voor de gletsjer hike) al 4 dagen niet kon landen op de gletsjer door de laag hangende bewolking. De volgende dag zouden ze bepalen of onze vlucht door kon gaan.

Na een heerlijke nacht in ons hutje (we hadden gekozen voor een tweepersoons mini cabine in dit hostel) zag het weer er goed uit. We mochten daarom na een veiligheidsvoorlichting de spullen voor de helihike aan doen. We moesten 4 lagen kleren aan doen en kregen een broek, jas, handschoenen, muts, warme sokken en grote bergschoenen. Gelukkig mochten we omhoog en ik zat voorin de helikopter op de heen en terug weg vanaf de gletsjer :D De vlucht was erg leuk maar kort. Op de gletsjer moesten we de spikes onder onze schoenen binden en daarna konden we beginnen aan onze wandeling door smalle spleten met heel blauw ijs, door tunnels, afdelingen met een touw en ijstrappen omhoog en naar beneden. Het was een erg leuke tocht en we hadden super geluk dat we het konden doen want de middag vluchten werden gecanceld. In de middag hebben we lekker in de hotpools gezeten.

Volgende stop: Wanaka.

• 30 November 2014 - 13:11

Nicolet:

Zoveel waanzinnige dingen die jullie meemaken, kunnen jullie ooit nog gewoon een weekje naar Spanje of Griekenland? spoilt for ever!!!!!!